
SOJOURN: Journal of Social Issues in Southeast Asia Vol. 32, No. 3 (2017), pp. 766–82	 DOI: 10.1355/sj32-3o
© 2017 ISEAS – Yusof Ishak Institute	 ISSN 0217-9520 print / ISSN 1793-2858 electronic

Notes and Comment

Chinese Newspapers in Chợ Lớn, 1930–1975

Mok Mei Feng

In the mid-twentieth century, Chợ Lớn was a powerhouse of Chinese 
newspaper publishing in Southeast Asia. A number of the major Chinese 
newspapers published there during that period are available in the 
Chinese Library of the National University of Singapore. The contents 
of these publications — editorials, commercial advertisements, personal 
advertisements, serialized novels — will be of interest to scholars of 
Sinophone studies and of modern Vietnamese history.

Keywords: Chợ Lớn, Chinese newspapers, Republic of Vietnam, Sinophone press.

In quality and quantity, the Chinese press in Chợ Lớn was the 
best in Southeast Asia [in the 1960s], and third in Asia behind 
Taiwan and Hong Kong.

Man Man (漫漫 2012, p.  47)1

For nearly three decades [after 1945], Saigon continued to play 
a unique role as Vietnam’s forum of independent debate.… From 
the dictatorial rule of President Ngô Đình Diệm (1955–1963) 
to the reign of President Nguyễn Văn Thiệu (1967–1975), 
the Saigon newspaper village survived notwithstanding state 
censorship and the ensuing mass production of commercial 
media.

Philippe Peycam (2012, p.  220)

In the mid-twentieth century, Chợ Lớn (堤岸) — Vietnam’s 
Chinese-dominated city — was a powerhouse of Chinese newspaper 
publishing in Southeast Asia. During this period, the proliferation of 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   766 27/11/17   2:56 PM

https://bookshop.iseas.edu.sg/


’Chinese Newspapers in Cho  Ló n, 1930–1975	 767.’

Chợ Lớn Chinese newspapers meant that it ranked only after Taipei 
and Hong Kong as a centre of the Chinese-language press. In its 
heyday during the era of the Republic of Vietnam (RVN, 1955–75), 
fourteen daily newspapers circulated there (Man 2012, p.  45). At 
the time of the fall of the RVN on 30 April 1975, eleven Chinese 
dailies remained in circulation (Man 2012, p. 9). This research note 
gives a brief overview of Chợ Lớn’s Chinese periodicals. I highlight 
the content of some of the newspapers available to researchers. Chợ 
Lớn Chinese periodicals are a rich resource for several fields of 
scholarship, including — but not limited to — Sinophone studies, 
Chinese diaspora studies and modern Vietnamese history.

Located some three miles from Saigon (Sài Gòn), Chợ Lớn 
emerged in the late seventeenth to mid-eighteenth centuries as a 
result of the mass migration of Chinese into Southeast Asia during 
the seventeenth century. In the century following its emergence, Chớ 
Lớn — along, more broadly, with southern Vietnamese coastal towns 
— was part of maritime Southeast Asia, integrated into the trade 
routes traversing the South China Sea (Li 2004). Important institutions 
founded during this period included the Suicheng congregation  
(穗城会馆), whose majestic building served the Cantonese community 
as a place of gathering and of worship.

The most significant influx of Chinese into Chợ Lớn resulted from 
the opportunities that arose from the French colonial presence in 
Indochina from the 1880s onward. Its members working as merchants, 
middlemen, labourers and practitioners of other occupations, the 
Chinese population of the city grew. According to one European 
travel writer, some sixty thousand Chinese lived in Saigon and Chợ 
Lớn in the 1880s (The French in Indo-China 1884). This number 
increased greatly; by the 1930s there were some three hundred 
thousand Chinese living in southern Vietnam (Việt Báo 1945). Over 
the next four decades the total would grow. Following the Geneva 
Accords of 1954, many Chinese moved from the northern Vietnamese 
cities of Hanoi (Hà Nội) and Haiphong (Hải Phòng) and resettled in 
both Chợ Lớn and in resettlement villages located just outside the 
city. In 1957 some one million Chinese lived in southern Vietnam, 
and this number grew to 1.2 million in 1972 (Marsot 1993, p.  6). 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   767 27/11/17   2:56 PM



768	 Mok Mei Feng

Of this total, some eight hundred thousand lived in the Saigon–Chợ 
Lớn metropolitan area, where they represented more than a quarter 
of the inhabitants (Bích 1972, pp.  29–30).

Historical Overview

Prior to the 1930s, several Chinese newspapers operated in Chợ 
Lớn. The first Chinese newspaper published there was the Nanqin 
Ribao (南圻日报),2 launched in 1918. Two years later, on 10 October 
1920, a second Chinese newspaper, the Huaqiao Bao (华侨报), was 
founded. The Huaqiao Bao’s owners included Cen Qibo (岑琦波), Yu 
Qunchao (余群超) and others. The Huaqiao Bao was later renamed 
the Huaqiao Ribao (华侨日报), but it stopped publication in 1925, 
when Yu decided to start the Qun Bao (群报). That latter year was 
also the one in which China’s direct entanglement with Chợ Lớn’s 
press started, when the Kuomintang (国民党, KMT) established the 
Guomin Ribao (国民日报) (Man 2012, p.  32).

The 1930s proved a watershed in the development of the Chợ 
Lớn press. The number of newspapers published there burgeoned, and 
periodicals ranged across the political spectrum, from leftist papers 
like the Quanmin Bao ( , 1939–40) to right-leaning papers 
like the Zhongguo Ribao ( , 1930–65). Some fifteen titles 
circulated among a population of only some three hundred thousand 
Chinese in French Indochina (Việt Báo 1945). These included the 
Minguo Ribao ( , shortened to Minbao ), the Qun Bao 
( , later Zhonghua Ribao , and Gonglun Bao ), 
the Zhen Bao ( ), the Shi Bao ( ), the Huanan Bao (华南报), 
the Huanqiu Bao ( ), the Saodang Bao ( ), the Qunxing 
Bao ( ), the Fendou Bao ( ), the Yule Bao ( ), the 
Baile Bao ( ), the Zhengqi Bao ( ), the Qiaozong Bao 
( ), the Zhongguo Ribao ( ), and the Yuen Tuong Jit 
Pao ( , Yuandong Ribao, 1940–75).

While many of these publications were short-lived and had very 
limited circulations, the last two became, with minor interruptions, 
the two longest-running daily papers in Chợ Lớn. The Yuen Tuong 
Jit Pao also had the largest circulation in Chợ Lớn from the 1950s 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   768 27/11/17   2:56 PM



’Chinese Newspapers in Cho  Ló n, 1930–1975	 769.’

up to 1975. William Skinner (1951) reported that in 1950 it had 
a circulation of some ten thousand copies, while Zhongguo Ribao 
had a circulation of three thousand copies. These two newspapers 
were widely distributed beyond Chợ Lớn (Skinner 1951, pp. 21–22). 
In addition to their having distribution agents in various towns in 
Vietnam, personal advertisements in the papers suggest that they also 
reached major towns in Cambodia and Laos. Both papers became 
central to the life of Chinese communities in these territories in 
the mid-twentieth century, important drivers fostering “imagined 
communities” in Indochina and beyond (Man 2012, pp.  34–35). It 
is important to note that the circulation numbers of these periodicals 
understate their reach; newspapers were often passed around in 
smaller towns, or read aloud to audiences.

The Second World War and the accompanying Japanese invasion 
of Southeast Asia had an impact on the circulation of the press among 
Chinese communities in the region. Although French Indochina 
presented a unique case, in which the overt Japanese seizure of 
power from Vichy authorities only occurred in 1945, the Japanese 
presence there nevertheless had the impact of curtailing activity of 
the Chinese press. The Yuen Tuong Jit Pao and other periodicals 
suspended publication for the duration of the war. That paper resumed 
publication only on 11  September 1945.

In addition to older publications like the Yuen Tuong Jit Pao and 
the Zhongguo Ribao, the post-1945 decade witnessed the birth of 
some important new Chợ Lớn publications. On 10  October 1946, 
the Funü Ribao ( ), founded by Madam Zhang Ruifang (

), appeared. It was intended for a female audience, and its 
columns featured material catering to its ideal reader. They treated, 
for instance, women’s health, women’s fashion and related subjects. 
However, the limited readership of the Funü Ribao led it eventually 
to try to broaden its appeal through a change of its name to Shijie 
Bao ( , World News) in March 1952, while maintaining its 
original unique features. In 1950 the Funü Ribao had a circulation 
of around five thousand (Man 2012, p.  41; Skinner 1951, p.  22). 
Other titles that appeared during this period would come to dominate 
the Chợ Lớn press scene. These included the Yazhou Ribao (

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   769 27/11/17   2:56 PM



770	 Mok Mei Feng

), established in February 1955. At six pages per issue, it was 
in the 1950s the bulkiest paper of the era; other dailies consisted 
of just four pages (Man 2012, p.  42).

The establishment of the RVN presented both opportunities and 
challenges for the development of the Chinese press. New newspapers 
were founded during the two decades between 1955 and 1975, and 
older papers also expanded from simple four-page affairs to full 
spreads of sixteen pages on special occasions like the Chinese New 
Year. An example of a newspaper founded during the RVN period 
was the Chenggong Ribao ( ) — started in September 1961 
by Guo Depei ( ), one of the founders of the Yazhou Ribao. 
Furthermore, journalism as a profession also developed during these 
decades. The number of Chinese journalists in Chợ Lớn grew to 
the point that in 1959 they formed a union for Chinese journalists 
in Vietnam (Shijie Bao 1959).

The Cold War and censorship on the part of the Saigon government 
led both the Chinese press and the Vietnamese press to exercise 
circumspection in what they published. Chợ Lớn’s Chinese journalists 
had to sidestep the censors in their coverage of politics, particularly 
to avoid the image of being left-leaning. Furthermore, the Chinese 
press was also subject to the vagaries of changing RVN policies 
towards local Chinese. The situation was both a boon and a bane. 
When antagonism towards local Chinese ran high, the Chinese press 
was subjected to additional scrutiny. However, under regimes more 
focused on monitoring the Vietnamese press, the Chinese press often 
evaded the watchful eyes of censors.

This research note focuses on newspapers in circulation during 
the RVN period. In particular, its description of these dailies’ content 
highlights materials available in the microfilm collection of the 
Chinese Library of the National University of Singapore.

Chinese Newspaper Titles from the Republic of Vietnam Era, 
1955–75

During the RVN era, the number of Chinese daily papers in 
circulation in Chợ Lớn fluctuated, but at the end of the period the 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   770 27/11/17   2:56 PM



’Chinese Newspapers in Cho  Ló n, 1930–1975	 771.’

group included eleven papers. Some papers from the 1930s and 
1940s continued during the RVN era. These were the Yuen Tuong 
Jit Pao (1940–75), the Zhongguo Ribao (1930–65), and the Shijie 
Bao (formerly the Funü Ribao, 1946–75). Several other titles were 
founded during the RVN era. The Chenggong Ribao ( ) was 
launched in 1961; it ran the largest number of pages at the time. 
Other titles to appear during this period included the Jianguo Ribao  
( , started 1965) and the Yuenan Kuaibao ( , 
1964–75), to name a few.

In the later part of the RVN period, the readership of the Chinese 
press of Chợ Lớn had expanded to the point that there was a niche 
for several evening papers — the Luntan Wanbao ( , from 
1965), the Xinsheng Bao ( , date of first publication unknown), 
the Xinyue Wanbao ( , started 1959), and the Yuehua Bao 
( , started 1955). Several of these evening papers were the 
evening editions of morning papers. For instance, the Luntan Wanbao 
was the evening version of the Xinluntan Bao.

This list is by no means exhaustive. Smaller publications had 
limited runs. Furthermore, several titles were also subject to forced 
mergers under some governments, only later to split to reflect their 
respective foci and target readerships.3

Censorship and Political Leaning

During the RVN era, both the Cold War environment and the Saigon 
regime circumscribed the activities of the press. There were limitations 
to press freedom. All publications had to toe the government line in 
discussions about politics. These limitations notwithstanding, Philippe 
Peycam labels this period one of two periods of press freedom in 
modern Vietnamese history, along with what he terms the “Saigon 
newspaper village” of the 1916–30 period (Peycam 2012, p.  220). 
He argues that the experience of participation in Saigon’s public 
sphere during the colonial period equipped journalists with tools to 
continue the “resilient tradition of open contradictory expression” 
until April 1975 (ibid.). In effect, newspapers in the RVN were 
allowed to discuss a range of topics as long as they sidestepped 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   771 27/11/17   2:56 PM



772	 Mok Mei Feng

political discussions that crossed the prescribed boundaries, or at 
least used creative means to hold such discussions.

Such restrictions also applied to the Chinese newspapers published 
in Chợ Lớn. Developments on the other side of the Iron Curtain 
could be discussed, but in an acceptable tone. For instance, in 
writing about China, acceptable discussions included coverage of 
Mao Zedong’s ruining China, or of the fact that natural disasters 
like floods were the result of mismanagement on the part of the 
government of the People’s Republic of China. Failure to comply 
with these rules would lead to the closure of newspapers. In mid-
1963, Ngô Đình Diệm shut down the Yazhou Ribao for more than 
five months. Its editors had published an historical item about the 
invasion of Giao Chỉ mounted by Han dynasty commander Mã 
Viện ( ). The government construed the piece as an attack on 
the Trưng sisters and hence on the president’s sister-in-law and de 
facto first lady Madam Ngô Đình Nhu.4 The result was a five-month 
ban on its publication (Man 2012, p.  56).

Despite this political context, editors exercised some agency in 
the political orientation of Chợ Lớn’s Chinese periodicals. That 
context was not the sole reason for the political stance of several 
of the periodicals published during this era. For instance, a right-
leaning editor helmed the Shijie Bao, and its contents reflected her 
political persuasion.

Further, there were often ways around censorship. The supervision 
of a periodical’s chief editor and the actions of RVN censors might 
not in fact prevent alternative viewpoints from being printed in the 
papers. Some journalists were left-leaning. While the news sections 
of the papers were censored, publications featured other sections, not 
least serialized novels. Some journalists serialized novels by leftist 
writers, and these evaded RVN censorship, as they did not appear 
in the news sections.

Chợ Lớn’s Chinese press also faced additional challenges from 
the government, particularly under Ngô Đình Diệm between 1955 
and 1963. He made attempts to limit the use of Chinese in the 
newspapers. In 1963 he decreed that one third of the content of 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   772 27/11/17   2:56 PM



’Chinese Newspapers in Cho  Ló n, 1930–1975	 773.’

Chinese newspapers must be in Vietnamese (Man 2012, p.  54). 
In compliance with the decree, Chinese newspapers gradually 
introduced Vietnamese in their pages. For instance, advertisements 
contained Vietnamese in addition to Chinese characters. By October 
1963, Chinese newspapers managed to incorporate a full page of 
Vietnamese in their editions, with content on topics like citizens’ 
education (Công Dân Giáo Dục) and Vietnamese translations of 
episodes from classic Chinese novels like The Dream of the Red 
Chamber ( ) (Yuen Tuong Jit Pao 1963). This brief experiment 
ended with Ngô Đình Diệm’s assassination in November 1963, and 
the Chinese press went back to full Chinese content with some 
Vietnamese used in advertisements.

Access

The Yuen Tuong Jit Pao is the most accessible Chợ Lớn daily. While 
there is no complete collection, it is possible to access editions 
from many years in libraries in the United States, Australia, China 
and Singapore. The National Library of Australia in Canberra has 
many issues of the physical paper from the June 1967 to March 
1975 period. In the United States, both the Echols Collection in 
Cornell’s Kroch Library and the Harvard-Yenching Library have 
it on microfilm, while Stanford’s East Asia Library holds several 
years of the physical copy of Yuen Tuong Jit Pao. Harvard has 
1969, Cornell has parts of 1966 and 1967, and Stanford has 1956 
and 1968 to 1974. The Chinese Library of the National University 
of Singapore has complete holdings covering from 1959 to 1972 on 
microfilm. In China, the National Library in Beijing has physical 
copies of an almost complete collection covering 1940 to 1975. It 
is missing the years 1945–50 and some issues from other years.

The Chenggong Ribao is accessible in Singapore and China. The 
National University of Singapore holds microfilm for 1971 to 1975, 
while the National Library in Beijing has two months from 1962.

The Chinese Library of the National University of Singapore has 
a limited selection of the Nhật Báo Luận Dân, the Xinluntan Bao, 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   773 27/11/17   2:56 PM



774	 Mok Mei Feng

and the Shijie Bao. It holds the years 1971–75 for both the Luntan 
Wanbao and the Xinluntan Bao, while it holds the years 1959–61 
for the Shijie Bao.

Beijing’s National Library has a limited selection of the Wanguo 
Wanbao ( ) — two months from 1957.

Online searches to determine the availability in libraries on Taiwan 
of Chinese Newspapers published in Chợ Lớn proved unsuccessful.

Major Chinese Newspapers Published during the RVN Period

Yuen Tuong Jit Pao ( , Yuandong Ribao, Far East Daily),  
1940–75

The Yuen Tuong Jit Pao (henceforth YT) began publication on 
29  March 1940 to commemorate the martyrs of Yellow Flower 
Mound ( ). It was started by a Chaozhou (Teochew, ) 
merchant, Zhu Jixing ( ), and its first chief editor was Cai 
Wenxuan ( ). It took a brief hiatus during the Second World 
War, before resuming publication on 11  September 1945 with Zhu 
Jixing’s nephew Zhu Wenyi ( ) at the helm. The YT had 
the widest circulation among periodicals published in Chợ Lớn. 
Although the YT was oriented towards the Chaozhou community, its 
readership went beyond community lines. It was widely circulated 
in the RVN and had readers from the seventeenth parallel to the 
Mekong Delta’s southernmost towns — Bạc Liêu, for example (Yuen 
Tuong Jit Pao 1966).

The YT also kept Chinese communities in areas of the former 
French Indochina beyond the borders of the RVN connected with 
those in Chợ Lớn and Saigon. Chinese communities in those latter 
cities remained the centre of gravity for Chinese communities across 
Indochina. Chinese living in places like Phnom Penh and Vientiane 
bought advertisements in Chợ Lớn newspapers to announce significant 
life events to other Chinese. Deaths, engagement announcements and 
marriage announcements from Chinese communities in Cambodia and 
Laos would appear in the YT occasionally. To a lesser extent there 
was also awareness of the YT in places like Hong Kong, Macau, 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   774 27/11/17   2:56 PM



’Chinese Newspapers in Cho  Ló n, 1930–1975	 775.’

the Republic of China on Taiwan (ROC), and the United States. 
Educational institutions like Macau’s Overseas Chinese University 
advertised their programmes in the YT, while relatives of Chợ Lớn 
Chinese living in Hong Kong also advertised for missing relatives 
there.

The YT had eight pages, running twelve pages on special occasions 
like the eve of the Lunar New Year. Its front page featured world 
news, with a small column for the editor. Editorials discussed a full 
range of subjects, from Chinese culture to politics. Page two usually 
featured a themed column, and the topic of discussion would depend 
on the day of the week. For instance, the Wednesday column focused 
on sports. Page three usually offered a more in-depth discussion 
of politics, both international and domestic, of interest to readers. 
On 1 November 1966, for instance, that page of the paper featured 
special content to mark the RVN’s National Day celebrations (Yuen 
Tuong Jit Pao 1966).

Pages  four, five and eight of the YT were usually dedicated to 
news of local interest, including political developments in the RVN 
or events in its various Chinese communities, while pages six and 
seven were reserved for instalments of serialized novels and short 
stories by both local writers and Sinophone writers living in Hong 
Kong or the Republic of China. The newspaper’s finances relied 
heavily on advertisements, and these ranged from advertisements for 
schools, medical practices and consumer and commercial products 
to those for film screenings and personal advertisements.

Shijie Bao ( , Báo Thê Gió i, World News), 1946–755

Madam Zhang Ruifang ( ) founded the Shijie Bao on 
10  October 1946. That date commemorated the start of the 1911 
uprising that would lead to the establishment of the Republic of 
China. Initially called the Funü Ribao ( , Women’s Daily), 
it started out as a weekly and then semi-weekly paper, before 
increasing its frequency to daily publication. Its initial audience was 
Chinese women in Vietnam. Some of its themes included the role 
of women in society and women’s movements (Shijie Bao 1959). 

´ ’

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   775 27/11/17   2:56 PM



776	 Mok Mei Feng

Its name was later changed to the more neutral-sounding Shijie Bao 
to give it appeal to a wider audience. It was affiliated with Wanguo 
Bao ( ).

Regular editions of the Shijie Bao were comprised of four pages. 
The front page was filled with daily world news. The second page 
carried weekly columns. The third page contained serialized novels, 
and the last page focused on local news. Advertisements appeared 
on pages two to four. The paper’s weekly column skewed towards 
light-hearted topics. For instance, readers who wanted to follow 
the life of actress Lin Dai ( ) could learn of her purchase of a 
house in Hong Kong from the Shijie Bao (Shijie Bao 1959). On 
Mondays, page two discussed the role of women. The Tuesday 
column discussed education. Wednesday’s column introduced medical 
knowledge to its readers. Columns in the latter part of the week 
discussed more light-hearted topics: Thursday’s column featured film 
reviews, and Friday’s column covered news regarding films and the 
entertainment industry. Saturday’s column featured both news of the 
entertainment industry and coverage of events taking place in Chợ 
Lớn over the weekend.

Xinluntan Bao ( , Luân Dân Mó i, New Tribune Daily), 1954–756

The Xinluntan Bao was founded on 1  January 1954. It was the 
intellectual or ideological heir to the Huanan Ribao ( ), 
which was founded in the 1940s to support the KMT’s anti-Japanese 
resistance efforts (Man 2012, p. 90). Its founder was Feng Zhuoxun 
( ) and its editors included Liu Risheng ( ), Wang Jiezhi 
( ), Su Ping ( ) and Zhou Wenzhong ( ). Liu would 
later edit the Chenggong Ribao. Certain special editions of the paper 
— for instance, that of 1 January — had twelve pages, available at 
the same price as four-page regular editions.

The structure of the Xinluntan Bao was very similar to that of other 
Chợ Lớn dailies. The front page featured important developments in 
the world and an editorial. One unique feature of the Xinluntan Bao 
was a short series of articles discussing Ngô Đình Diệm’s rule of the 
RVN, translated from a Vietnamese-language daily and published in 

’.

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   776 27/11/17   2:56 PM



’Chinese Newspapers in Cho  Ló n, 1930–1975	 777.’

1971. Page two was a continuation of world news, while pages three 
and four featured local news interspersed with advertisements. Page 
six featured a rotating column on various topics, while page seven 
was also dedicated to advertisements. Page eight was a mixture of 
advertisements, serialized novels, literary works and local news. The 
top of page nine contained cartoon strips and articles on diverse 
topics like commentaries on the modern novel. Page ten was filled 
with advertisements.

There was a weekly rhythm in the Xinluntan Bao, observed in 
the changing topics treated on page six. Topics discussed on page 
six recurred weekly. Monday’s column was presumably targeted at 
women, and featured topics like the effect of sleep on beauty (

) (Xinluntan Bao 1971). Tuesday’s column featured literary 
works, like Hometown’s Winter ( ) by the author Deng 
Wenlai ( ). Wednesday’s and Saturday’s columns highlighted 
the lives of celebrities in the Sinophone world. Two individuals 
discussed on 6  January 1971 were actress Chen Baozhu ( ) 
and composer Gu Yue ( ), active in Hong Kong and on Taiwan, 
respectively. Science was the focus of Thursday’s column, and some 
topics covered included the human body and bacteria ( ) 
and how to banish children’s fears ( ). Friday’s 
column invited contributions from readers who wished to share their 
literary talents with the community. One example was a submission 
from Deng Ming ( ), who wrote the short story Soul’s Scream  
( ) (Xinluntan Bao 1971). Sunday’s special was a pen pal 
forum, in which individuals seeking pen pals wrote in with brief 
descriptions of themselves.

Chenggong Ribao ( , Thành Công Nhu  t Báo, Success Daily 
News), 1961–757

The Chenggong Ribao was founded in September 1961 by Guo 
Depei ( ), former principal of one of Chợ Lớn’s major 
schools — Chongzheng School ( ). The composition of 
its editorial staff, whose members had prior experience working as 
journalists for such ROC newspapers as the Dahua Ribao (大华 

. ’

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   777 28/11/17   8:24 AM



778	 Mok Mei Feng

日报), reflected its strong ties to the ROC. Chief editor Guo Yucai  
( ), whose fortune was founded on trading Chinese medicine 
(Man 2012, p.  87), assisted Guo Depei. Other notable members of 
the paper’s editorial staff included Liu Risheng ( ), who had 
worked as a journalist in the ROC, and Huang Ye ( ), who had 
left the ROC’s Chenggong Ribao ( ) to work on the paper 
of the same name published in Chợ Lớn.

The Chenggong Ribao consisted of ten pages — with special 
issues like that published on New Year’s Day, 1  January 1971, 
stretching to sixteen pages. It was thus the bulkiest of Chợ Lớn’s 
papers. Its front page was similar to that of the YT, with the most 
important world news of the day along with a small editorial 
column to the left. The second page was devoted to discussions 
about literature. For instance, page two of the issue of 4  January 
1971 featured a discussion of the poetry of the female poet of the 
Eastern Han dynasty, Cai Yan ( , ad 177–250). Page three was 
filled with advertisements, ranging from personal advertisements 
to those for the different Chợ Lớn private schools. Pages four and 
five interspersed mostly local news with some international news, 
though half of the space on these pages was devoted to wedding 
announcements. Pages six and seven ran more advertisements, 
ranging from those for restaurants to personal notices like obituaries. 
Finally, pages nine and ten carried short stories, serialized novels and 
other literary works, like Hunduan Jiandi ( ) by Luo Tian  
( ). Advertisements also filled half of these two pages.

Luntan Wanbao (论坛晚报, Nhât Báo Luân Dân, Tribune Evening News), 
1965–758

The Luntan Wanbao was an evening daily paper published in Chợ 
Lớn, the evening version of Xinluntan Bao. In the 1970s its main 
editor was Lý Triêu Quân. The paper consisted of four pages, and its 
reporting had a local focus. News that made its front page included 
“Overseas Chinese Groups Celebrate the Lunar New Year Together” 
( ) and government announcements, like 
one concerning the decree that those of fifteen years of age should 
obtain government identification cards.

.          .

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   778 27/11/17   2:56 PM



’Chinese Newspapers in Cho  Ló n, 1930–1975	 779.’

Several features of the Luntan Wanbao set it apart from the other 
Chợ Lớn dailies. While those other dailies had editorials, the Nhật 
Báo Luận Dân’s editor abstained from running them. In their place, 
Lý Triêu Quân translated a running discussion on the Ngô family 
taken from a Vietnamese daily newspaper in the space that other 
Chợ Lớn papers reserved for editorials. While the Xinluntan Bao 
featured Madam Ngô Đình Nhu, the Luntan Wanbao discussed Ngô 
Đình Diệm’s brother, Ngô Đình Nhu. Also, the Luntan Wanbao did 
not have a weekly cycle of columns. Instead, it had a daily focus 
— carrying, for instance, the daily television schedule.

The first page of the Luntan Wanbao focused on local news and 
on news concerning the Chinese diaspora. For instance, some of the 
news that appeared on the front page on 4  January 1971 included 
“Military Deserter was Caught: Jumped out of Car to Escape”  
( ), and news of the Sinophone world, 
like “Hong Kong Legalizes Prostitution” (

). Page two contained writing by generally less famous Chợ 
Lớn writers. These writings ranged from essays like “Remarkable 
Desire for Performance” ( ) by Wen Xiu ( ) 
to a serialized novel with illustrations, Seven Tiger Village ( ) 
by Bo Yang ( ). The third page also contained serialized novels, 
but these were works by writers more famous in the Sinophone 
world. For instance, The Legend of the Condor Hero ( )  
by Jin Yong ( ) and Two Peerless Heroes ( ) by Gu Long 
( ) were serialized on page three of the Luntan Wanbao. Pages 
two and three also contained advertisements, for new commercial 
products, medical practices and other things. The last page contained 
the daily television schedule, more local news, and advertisements, 
including personal advertisements.

Collectively, the Chợ Lớn periodicals discussed here shed light on 
Chinese communities in the former French Indochina during the three 
decades after 1945. They highlight the intricacy of these communities’ 
networks and the ways in which those networks intertwined with 
other networks within Asia and beyond. The newspapers also provide 
insight into the various forces that Chợ Lớn had to reconcile. Tensions 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   779 27/11/17   2:56 PM



780	 Mok Mei Feng

among state-building, community-building, and transnationalism 
played out on the newspapers’ pages, through articles, reports, leisure 
reading material and advertisements.

Advertisements in Chợ Lớn dailies are a rich resource, and they 
take up more than half of the total page space. There were two 
types of advertisements: commercial advertisements and personal 
advertisements. Commercial advertisements covered products ranging 
from rice cookers and toothpaste for individual consumers to heavy 
machinery for businesses. Entertainment and services were also 
advertised: film screenings, restaurants, medical practices, private 
schools and more.

The cultural products advertised — film screenings, performance 
troupes, serialized novels, and short stories — situate Chợ Lớn 
within the Cold War Sinophone world. Films from the United States 
and France were screened in several movie theatres in Saigon, 
while mainly Sinophone films, above all from Hong Kong, graced 
Chợ Lớn’s silver screens. As Cantonese formed the majority of the 
Chinese population in Chợ Lớn, Chợ Lớn shared a special affinity 
with the British colony, and Hong Kong films were particularly 
well received by Chợ Lớn filmgoers. Performance troupes, such 
as Chinese opera troupes, also made their rounds through the Cold 
War Sinophone world, making stops in towns under RVN control. 
Reading the YT highlights these cultural circulations within the Cold 
War Sinophone world. The paper featured writers like Hong Kong’s 
Louis Cha ( ) and the ROC’s Qiong Yao ( ), who engaged 
readers’ imaginations within the confines of their own homes. Other 
cultural imports from Hong Kong and the ROC included books, 
vinyl records, and similar materials.

Personal advertisements in Chợ Lớn’s dailies highlighted webs of 
social relations. Personal advertisements took up a total of at least 
one full page of each issue of these dailies, and these advertisements 
brought events in private life into the public realm. News of 
marriages and deaths and congratulations on various appointments 
were the most common personal advertisements; less commonly, 
items announced engagements, divorces, and disownment of family 

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   780 27/11/17   2:56 PM



’Chinese Newspapers in Cho  Ló n, 1930–1975	 781.’

members. Collectively, these personal advertisements illustrate the 
social networks in Chợ Lớn and among Chinese communities. 
They also demonstrate that private life was often of public interest. 
Through further study of obituaries, messages of condolence, and 
congratulatory notes, it would be possible to map the intricate web 
of social relations in Chợ Lớn for a better understanding of networks 
in the transnational Chinese world.

This cache of periodicals is a treasure trove for researchers. 
Attention to advertisements, articles, editorials and literature in Chợ 
Lớn’s newspapers will further understanding of the Vietnamese 
dimension of the Sinophone world, the Cold War in Asia, and the 
Republic of Vietnam and its society.

Mok Mei Feng is Postdoctoral Fellow at the Asia Research Institute, National 
University of Singapore, AS8 #07-01, 10 Kent Ridge Crescent, Singapore 119260; 
e-mail: arimokmf@nus.edu.sg.

NOTES

1.	 Man Man was a Chinese journalist active in the Republic of Vietnam. 
He later worked as a journalist under the post-1975 Socialist Republic of 
Vietnam, before moving to the People’s Republic of China. He retired to 
the United States and wrote a memoir highlighting the trials and tribulations 
of Chợ Lớn’s periodicals and the journalists who worked in the Chinese 
press in Vietnam.

2.	 In transcribing Chinese, I use the pinyin system of transliteration. For various 
proper names, however, I use the most commonly known transliterations; 
for instance, Kuomintang for the Nationalist Party. For the various Chợ 
Lớn papers, I use their most commonly known names; for example, Yuen 
Tuong Jit Pao rather than Yuandong Ribao.

3.	 For a more comprehensive history of the Chinese press in Chợ Lớn and 
the periodicals in circulation during the period treated in this note, see 
Man Man (2012).

4.	 The Trưng sisters, Trưng Trắc and Trưng Nhị, are two heroines in the 
Vietnamese national pantheon of folkheroes. They lived in the first half 
of the first century ad and are credited with successfully resisting China’s 
invasion of Vietnam.

5.	 Note that this newspaper is filed in the Chinese Library of the National 
University of Singapore under its Vietnamese-language title, Báo Thế Giới.

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   781 27/11/17   2:56 PM



782	 Mok Mei Feng

6.	 Filed in the Chinese Library of the National University of Singapore under 
its Vietnamese-language title, given here.

7.	 Filed in the Chinese Library of the National University of Singapore under 
its Vietnamese-language title.

8.	 Filed in the Chinese Library of the National University of Singapore under 
its Vietnamese-language title.

REFERENCES

Newspapers
Shijie Bao ( , Báo Thế Giới, World news), 1946–75.
Xinluntan Bao ( , Luận Dân Mới, New tribune daily), 1954–75.
Luntan Wanbao ( , Nhật Báo Luận Dân, Tribune evening news), 

1965–75.
Chenggong Ribao ( , Thành Công Nhựt Báo, Success daily news), 

1961–75.
Việt Báo (Vietnam news).
Yuen Tuong Jit Pao ( , Yuandong Ribao, Far East daily), 1940–75.

Other References
The French in Indo-China: With a Narrative of Garnier’s Explorations in 

Cochin-China, Annam, and Tonquin. New York: Nelson, 1884.
Li Tana. “Ships and Shipbuilding in the Mekong Delta, c.  1750–1840”. In 

Water Frontier: Commerce and the Chinese in the Lower Mekong Region, 
1750–1880, edited by Nola Cooke and Li Tana, pp. 119–36. Singapore: 
NUS Press, 2004.

Man Man ( ).  [The tragedy of Saigon’s overseas 
Chinese newspapers]. Taipei: Xinyue Publications, 2012.

Marsot, Alain. The Chinese Community in Vietnam under the French. San 
Francisco: Edwin Mellen, 1993.

Nguyễn Ngọc Bích. An Annotated Atlas of the Republic of Viet-Nam. Washington, 
D.C.: Embassy of Viet-Nam, 1972.

Peycam, Philippe. The Birth of Vietnamese Political Journalism. New York: 
Columbia University Press, 2012.

Skinner, George William. Report on the Chinese in Southeast Asia. Ithaca: 
Southeast Asia Program, Department of Far Eastern Studies, Cornell 
University, 1951.

17-J02868 SOJOURN 08 N&C.indd   782 27/11/17   2:56 PM


